Contentmarketing: een krachtig middel tijdens de coronacrisis (3 tips)
Voordat we het belang van contentmarketing gaan toelichten: eerst iets veel belangrijkers. Hoe gaat het met je? Ben jij (en zijn je geliefden) gezond? In deze crisisperiode realiseren we ons maar al te goed wat er pas écht toe doet: onze gezondheid!
Ondanks dat de coronacrisis een grote impact heeft op ons dagelijks leven, proberen veel bedrijven er ook iets positiefs uit te kunnen halen. Neem nu contentmarketing. Tell you what: het is voor ondernemers namelijk nu juist hét moment om vol in te gaan zetten op contentmarketing. Denk dan aan content als nieuwsbrieven, blogposts en e-books. Nu we met z’n allen hele dagen thuis zitten, neemt de tijdsbesteding aan media enorm toe. We checken continue de laatste updates, gaan discussies aan en delen onze ongezouten mening. Oftewel, social media zorgt voor een grote mate van betrokkenheid en interactie. Tijd voor actie dus! Wij geven je 3 tips over contentmarketing.
#1 Zorg voor proactieve communicatie tijdens coronacrisis
In deze onzekere tijd hebben we veel behoefte aan antwoorden. Wees duidelijk over veranderingen die hebben plaatsgevonden binnen je bedrijf. Is er iets veranderd in je service? Kunnen klanten nog rekenen op de aangeboden diensten? Het is belangrijk om in je content antwoord te geven op dergelijke vragen. Zo kan je ervoor kiezen om de meest gestelde vragen onder de aandacht te brengen door middel van social media, direct mailing en blogartikelen. Wees proactief in je (crisis)communicatie.
#2 Laat je inspireren door andere content
Een beetje overweldigd is het wel: immens veel bedrijven die tijdens de COVID-19 periode ineens met geweldige, interessante ideeën komen, het grote aantal nieuwe initiatieven die als paddenstoelen uit de grond schieten… Waardebonnen voor horecazaken, een speciaal boodschappenuurtje voor ouderen, en online webinars als ‘Hoe blijf ik verbonden met mijn werknemers?’. Kunst is om je niet te laten afschrikken door alle creatieve uitingen. Get inspired! Bedenk wat jij kan doen om in te spelen op veranderende behoeften. Zorg ervoor dat je social content in lijn is met de branding van je bedrijf én de crisis. Een combinatie van motiverende, positieve en informatieve content werkt meestal goed. Om je creatieve mindset een handje te helpen, kunnen deze 5 tips uitkomst bieden.

#3 Blijf werken aan je SEO
Was je bezig met het uitvoeren van een geschikte SEO-strategie? Aangezien dit een traject is dat meestal wel maanden duurt, is er geen reden om nu van dit plan af te wijken. Dit geldt ook voor het creëren en ontwerpen van een andere huisstijl, bijvoorbeeld. Hoe eerder bepaalde doelen gerealiseerd worden, des te sneller je inkomsten genereert. Heb je wellicht tijd en capaciteit over? Zet dan alvast in op lange termijn opbrengsten. Verbeter de snelheid, gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van je website. Of werk aan andere zaken waar je tot op heden nog geen tijd voor had.
Onthoud dus goed dat je je verhaal kan blijven vertellen, ook tijdens een crisis. Het zorgt er juist voor dat je verhaal relevanter wordt voor de huidige situatie. En dat maakt een boodschap uiteindelijk veel krachtiger. Laat je niet gek maken door alles wat er om ons heen gebeurd en schrijf kick-ass content die je doelgroep omver zal blazen als Nederland straks weer in beweging komt. Go for it!
Deze blog is geschreven door Denise de Langen
In opdracht van IKONS