Contentmarketing: een krachtig middel voor jouw bedrijf
Net voor de lunch plaats je nog even een artikeltje op je website over de beste manier(en) om aan krachttraining te doen. In de namiddag repost je op Facebook een nieuwsitem van die bekende sportschool om de hoek. Maar weet je eigenlijk wel waaróm je aan contentmarketing doet? Dat is namelijk het allerbelangrijkste; dat je weet welk doel je voor ogen hebt. Want geloof me, het is áltijd een goed moment om in te zetten op contentmarketing. Tijd voor actie dus! Om het je wat gemakkelijker te maken, zet ik drie keuzes voor je op een rijtje.
#1 Naamsbekendheid opbouwen
Door content te delen met je doelgroep, zorg je ervoor dat je aanwezig bent. En aanwezig zijn, betekent naamsbekendheid opbouwen. Bedenk wel dat hier geldt: elke keer dat je aanwezig bent, moet je op een relevante manier aanwezig zijn. Hiermee bedoel ik dat de content op de juiste manier, op het juiste moment, de juiste mensen moet bereiken. En relevante content kan dus van alles zijn, bijvoorbeeld ook iets wat ‘praktisch’, ‘motiverend’ of ‘humoristisch’ is. Zolang de doelgroep er maar content mee is (lees: tevreden), dan zit je goed!
Kunst is om je overkoepelende merkverhaal terug te laten komen in al jouw gecreëerde content. Het wekken van vertrouwen is hierbij key. Dit doe je door je volledig open te stellen en waardevolle informatie en kennis te delen die inspireert. Die indruk maakt. Laat zien wie jij bent -anders dan wie dan ook- en laat de juiste tone-of-voice en uitstraling consistent terugkomen: van een korte introductievideo op je website tot je wekelijke nieuwsbrief. Dat consistentie een belangrijk onderdeel is van een contentstrategie, lees je ook in deze blog.
#2 Leads én conversies
Allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk wil je natuurlijk leads genereren (en daarmee dus ook conversies). Tell you what: dit kan wonderbaarlijk goed werken! Wel zal je er voor moeten zorgen dat je je doelgroep laat converteren naar volgers of inschrijvers. Hoe je dit doet? Zorg voor lead magnets: geef ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om exclusieve content te downloaden, zoals een handige template of een gratis e-book. Dit levert je namelijk e-mailadressen op die je heel goed kan gebruiken om je doelgroep in een volgend stukje van de marketing funnel opnieuw te benaderen met nieuwe content. Wel is het heel belangrijk om rekening te houden met de fases (denk aan het AIDA-model) waarin iemand zich bevindt en hier je content op aan te passen. Het kan even duren maar uiteindelijk -stapje voor stapje- zal een deel van deze leads ook daadwerkelijk klant worden.

#3 Klantenbinding en loyaliteit
Ook niet geheel onbelangrijk: het gebruik van contentmarketing wordt door veel marketeers als effectief en duurzaam gezien, aangezien er meer geïnvesteerd wordt in klantrelaties in plaats van eenmalige aankopen. Kwalitatief waardige content verbetert de klantrelatie namelijk in iedere fase van de customer journey. Is iemand nog vrij onbekend met je bedrijf? Neem dan al zijn onzekerheden weg door bijvoorbeeld contactgegevens op de website te plaatsen. Is iemand pas geleden klant geworden? Zorg dan dat ze langer klant blijven door ze af en toe inspirerende, leerzame content toe te sturen. En het ultieme doel? Dat is natuurlijk dat je van die klanten ambassadeurs maakt, zoals dat met een apart woord heet – liever noem ik ze gewoon ‘fans’.
Wees je er van bewust dat één keer goede content creëren, jouw bedrijf of merk niet direct groot maakt. Het is een lange termijn proces, waarbij alles draait om consistentie. Pas wanneer jij regelmatig relevante content deelt én dus volop aanwezig bent, houd je de aandacht van je doelgroep vast. En dat is wat je wil! Wil je meer weten over wat contentmarketing voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op.
Kan je niet wachten om te beginnen met content maken? Lees dan alvast dit artikel over de aantrekkingskracht van een goede blog. Wil je liever de mogelijkheden voor e-mailmarketing ontdekken? Bekijk dan eens deze blog en laat je inspireren!
Deze blog is geschreven door Denise de Langen
In opdracht van Do it Online Media